Un documentar de pe BBC mi-a dat noi idei. O sa rezum ce am vazut si apoi o sa va spun despre ce idei de licenta este vorba. Se porneste de la modul nerealist in care sunt reprezentate artistic corpurile omenesti in civilizatiile cele mai vechi. De exemplu profilul exagerat al picturilor murale egiptene. Se pare ca aceasta modalitate de a reprezenta figura umana a durat 3000 de ani. Corpurile omenesti erau pictate dupa un anumit sablon asemenea unei figuri desenate pe o foaie de caiet de matematica, fiecare componenta potrivindu-se cu un anumit numar de patratele. Explicatia persistentei acestui model se regaseste in cultura egipteana, dominata de dorinta de a organiza, ierarhiza, aranja, sistematiza etc. Un alt exemplu ar fi civilizatia greaca, care are ca si concept fundamental in cultura sa corpul omenesc. Se pare ca grecii nu au fost in stare sa produca statui de dimensiuni mari (aveau doar idoli de cativa centimetrii) pana cand nu au intrat in contact cu egiptenii care i-au initiat in tainele sculpturii (grecii au fost folositi ca mercenerai de catre un conducator egiptean). In foarte scurt timp de la intalnirea dintre cele doua civilizatii grecii au reusit sa faca statui perfect asemanatoare cu corpul omenesc (respingand regiditatea artei egiptene) - The Kritios Boy fiind un punct de cotitura in atingerea asemanarii perfecte. Dar grecii nu au fost multumiti.
Au considerat acest stil plictisitor si au inceput sa exagereze reprezentarea corpurilor. Musculatura crescuta, picioarele mai lungi ca sa creeze o simetrie perfecta cu bustul, o serie de detalii ce nu redau corpul uman corect din punct de vedere anatomic. Acest aspect tine de o gena, este inscris ca omul sa caute in reprezentarile sale despre om, mai mult decat omul, o anumita idei de perfectiune. Si in acest sens exagereaza o anumita trasatura a reprezentarii, fie ca e lumina, ca in cazul impresionistilor, sau forma ca in cazul expresionistilor si a majoritatii operelor de arta contemporane, in functie de fiecare cultura in parte. Concluzia este ca omul chiar daca poate sa atinga perfectiunea in privinta reprezentararii sale in arta, ii este scris ca el sa nu se multumeasca doar cu atat ci sa exagereze, indiferent ca este omul din antichitate sau de azi (cum ar fi dat spre exemplu corpul in lumea jocurilor video) Apoi concidenta a facut sa dau pe MTV si sa observ din nou aceasta exagerare. O exagerare asemenea celei a grecilor, corpuri cu musculaturi bine definite, organe sexuale din ce in ce mai proeminete. Bine, conexiunea nu e greu de facut, interesant de exploatat este legatura artistica. Importul tendintelor artistice de catre cultura de masa. De ce apare mai mult acum aceasta exagerare decat in alte perioade ale evolutiei culturii de masa. De ce seamana ea asa de mult cu cea a grecilor si de ce difera exagerarea din arta rafinata asa de mult de cea a grecilor. Si in general formele de exagerare in arta si extrapolarile lor in noile produse culturale, la nivelul corpului omenesc, evident. A doua idee interesanta se leaga de cultura ca sistem de valori. Ar fi interesant de analizat modul in care a fost reprezentat (exagerat) corpul omenesc pe parcursul curentelor artistice, din cultura rafinata, in raport cu influentele venite din partea celorlalte valori ale culturii (economice, religioase etc. - Vianu style), raportul cultura - reprezentare artistica. De ce au ales impresionistii lumina, daca in cazul grecilor era vorba de o cultura centrata pe coprul omenesc si in cazul egiptenilor pe ordine, in cazul curentelor contemporane despre ce vorbim. Stiu ca e aproape un truism ca reprezentarile artistice sunt influentate de contextul socio-cultural, dar un studiu centrat pe corpul omenesc ar fi interesant si mai ales o perspectiva specializata din punct de vedere al teoriilor valorilor. Deci inca doua teme pana acum: exagerea corpului omenesc in lumea contemporana (a produselor culturale) si reprezentarea corpului omenesc in arta din perspectiva influentei socio-culturale. Hmmm...

PS> cu ocazia asta tin sa le multumesc celor care au petrecut azi noapte cu manele si mucuri de tigari aruncate pe geam, pe masina mea, pt ca mi-au permis sa stau treaz si sa vad acest documentar la 7 dimineata, intr-o zi de duminica...